آبیاری گل و گیاه, نگهداری گل آپارتمانی

روش های نگهداری از گل زاموفیلیا

روش نگهداری گل آپارتمانی زاموفیلیا

گل زاموفیلیا یکی از انواع پر طرفدار گل و گیاه خانگی است. اگر در خانه خود شرایط نوری مناسبی ندارید یا میخواهید یک گیاه بدون دردسر داشته باشید که از مقاومت بالایی برخوردار باشد، زاموفیلیا برای شما گزینه مناسبی است. بسیاری از گل ها نیازمند نور مستقیم و نگهداری دقیق هستند، اما زاموفیلیا به مقاومت بالا مشهور است و با نور کم و غیرمستقیم نیز سازگاری دارد. همچنین از نظر سرعت رشد نیز، گیاهی است که اگر در شرایط خوبی باشد رشد مناسبی خواهد داشت و تعداد شاخه ها و پاجوش آن زیاد می شود. اما گاهی اوقات به دلایل مختلف ممکن است گیاه زاموفیلیا زرد شود یا رشد آن به کندی انجام شود. برای مراقبت بیشتر و صحیح از این گل، نکاتی را در این مطلب بررسی می کنیم که اگر قصد خرید گل آپارتمانی داشتید، بهتر است آنها را بدانید.

 

نکات و روش های نگهداری گل زاموفیلیا در خانه:

گل زاموفیلیا به خاطر براق بودن، یک گل دکوراتیو محسوب میشود و برای آپارتمان مناسب است. از نظر قیمت جزو گل های گران قیمت محسوب می شود، بنابراین بهتر است قبل از خراب شدن آن به فکر رسیدگی به گل باشید. در اولین نکته، درباره تکثیر گیاه از روش پاجوش، توجه داشته باشید زاموفیلیا برای پاجوش دادن نیاز به گلدان کوچک دارد که ریشه ها تمام گلدان را پر کند. بنابراین سعی کنید گلدان بزرگ برای این گل انتخاب نکنید حتی به خاطر زیبایی! چون با بزرگ شدن گیاه، ریشه ها در تمام گلدان گسترده می شود و کم کم به دلیل پیچیده شدن ریشه ها در زیر خاک، باعث پاجوش زدن زاموفیلیا می شود.رفع زرد شدن برگ زاموفیلیا

 

در مورد نحوه و مقدار آبیاری به خاطر ریزوم (غده) زیرین، آبیاری این گیاه نیاز به حساسیت بالایی دارد و می تواند منجر به خراب شدن ریشه و پیاز گیاه شود. این گل آپارتمانی نیاز به آب کمی دارد و زیاد آب دادن برای آن خطرناک است. برای آب دادن به زاموفیلیا باید ابتدا به خاک دست بزنید و اگر سطح خاک خنک و مرطوب بود فعلا نیاز به آبیاری ندارد. اما اگر خاک خشک بود، توجه داشته باشید که باید 4 روز بعد به آن آب داد. زیرا ما فقط روی سطح خاک را بررسی میکنیم و زیر خاک هنوز مرطوب است. در حقیقت اگر هرروز سطح خاک را بررسی می کنید، باید 4 روز بعد از خشک شدن سطح خاک به گیاه آب بدهید. هنگام آب دادن، باید به ریشه های ریز تر آن آب داد و نباید آب را به روی بریزید، زیرا با این کار فقط پیاز اصلی را مرطوب می کنید و ریشه ها آبی دریافت نمی کنند. بهترین قسمت برای آب دادن، این است که به دور گلدان آب بریزید تا ریشه های فرعی آب را دریافت و جذب کنند تا علاوه بر آب رسانی کامل به گیاه، از خشک شدن ریشه های فرعی نیز جلوگیری کنید و رشد ریشه ها را نیز افزایش دهید. این کار در دراز مدت باعث افزایش پاجوش ها نیز می شود.

 

آبیاری گل زاموفیلیا

 

توجه داشته باشید اگر آب یا تقویتی زیادی که زاموفیلیا داده شود، ریشه گیاه می گندد و غده آن آب زیادی جمع آوری می کند و در نهایت آب به ساقه ها نمیرسد، بعد از مدتی رنگ ساقه ها زرد می شود و از بین میرود. همچنین توجع داشته باشید لکه های قهوه ای یا مشکی روی برگ زاموفیلیا طبیعی است و بیماری محسوب نمیشود.

برای پاک کردن و تمیز کردن برگ های زاموفیلیا، یک دستمال را با آب مرطوب کنید و روی برگ ها به آرامی بکشید. همچنین اگر برگ های گیاه رو به زردی رفت، برای رفع زرد شدن برگ زاموفیلیا، گیاه را با غده و ریشه آن در میاوریم و قسمت های زرد پیاز را جداسازی میکنیم و پوسته های خراب آن را بر میداریم. سپس ریشه و پیاز را در یک سطل محلول ضد قارچ میریزیم سپس آن را مجددا در خاک برگ می کاریم. این کار باعث ترمیم گیاه می شود.

 

لکه قهوه ای مشکی زاموفیلیا

در این مطلب سعی کردیم نکات مهم و پر کاربرد درباره گیاه محبوب زاموفیلیا را برای شما توضیح بدهیم. با توجه به اینکه در خانه های ایرانی این گیاه کاربرد زیادی دارد و در اکثر خانه ها یافت می شود، نگهداری از آن نیز اهمیت بالایی دارد. همچنین در شیمر گیفت می توانید انواع این گل را مشاهده کنید و برای خرید گل زاموفیلیا اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *